Stanisław Diwiszek i Zyta Krużel
"Kameralnie"
- płyta CD

Cena:20.00 zł.
lub tel. 602 448 052


   Na płycie znajduje się 70 minut wspaniałej muzyki organowej - solo i w duecie z fletem poprzecznym. Oprócz dzieł barokowych Haendla, Bacha czy Vivaldiego są tu utwory okresu romantyzmu, współczesne, a także autorskie improwizacje organowe.
 SPIS UTWORÓW:
 
      Georg Friedrich Haendel (1685 - 1750)
  1. Largo z opery „Xerxes"
  2. Alleluja z oratorium „Mesjasz" (transkr. S. Diwiszek)
      Dietrich Buxtehude (1637 - 1707)
  3. „Komm, heiliger Geist, Herre Gott" BuxWV 199
      Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
  4. „Heut triumphiret Gottes Sohn" BWV 630
      Antonio Vivaldi (1678 - 1741)
  5. Koncert „Zima" RV 297, z cyklu „Le quattro stagioni"
  6. Koncert fletowy D-dur „Il cardelino" RV 428, cz. II
      Charles Gounod (1818 - 1893)
  7. Ave Maria
      Louis James Alfred Lefebure Wely (1817 - 1869)
  8. Pastorale (t. V "L' Organiste moderne")
  9. Offertoire F-dur (t. I "L' Organiste moderne")
      Severio Mercadante (1795 - 1870)
10. Koncert fletowy e-moll, cz. III Rondo Russo
      Ruggiero Leoncavallo (1857 - 1919)
11. Poranek
      Sigfried Karg - Elert (1877 - 1933)
WYKONAWCY:
Stanisław Diwiszek
- organy
Zyta Krużel - flet poprzeczny
Realizacja nagrania:
Tomasz Gajewski - Studio "Fanfara" - 2009 r.
Nagranie w kościele pw. Matki Bożej Królowej Polski w Lublinie
Wydawca:
Studio FANFARA

     
12. I. Maestoso
13. II. Andante cantabile     
14. III. Grave         
15. IV. Andantino semplice
      R. Ilina
16. Na huśtawkach
 
Stanisław Diwiszek (1985)
(improwizacje)

17. Prolog
18. Medytacja       
19. Fantazja          
20. Hymn          
21. Epilog

    Recenzja płyty:
    
     To już kolejna płyta w dorobku Stanisława Diwiszka. Tym razem jest ona szczególna, oprócz solowych utworów organowych są na niej także duety. Stanisław Diwiszek zaprosił do tego projektu flecistkę Zytę Krużel. Na płycie zaprezentowanych zostało 21 utworów, z czego 7 to właśnie duety, a całość to ponad 70 minut wspaniałej muzyki. Tym razem jest to muzyka nieco lżejsza i bardziej przystępna dla niewtajemniczonego słuchacza. Świadczą o tym zarówno duety, wybrane na płytę osobiście przez samą artystkę, jak i utwory solowe (np. Alleluja z Mesjasza Haendla w transkrypcji organowej Stanisława Diwiszka). Wielu z nich nie wykonuje się w składzie na flet i organy, co jest pewnym novum wartym podkreślenia.
     Na płycie oprócz kompozycji bardziej znanych znajdują się także i te mniej rozpowszechnione i rzadko nagrywane. Obok dzieł barokowych Haendla, Bacha czy Vivaldiego (umieszczonych na początku płyty), znajdziemy tu utwory okresu romantyzmu i te współczesne. Prezentacje organowe przeplatane są duetami, pierwiastki świeckie harmonijnie współgrają z muzyką religijną, a wszystko układa się w niemal doskonałe proporcje.

Posłuchaj fragmentów mp3.

W tym miejscu bedzie odtwarzacz muzyczny.
 

   Całość wieńczy Suita Apocaliptica -  improwizacja Stanisława Diwiszka skromnie umieszczona na końcu przez autora i zarazem wykonawcę. Jest to najdłuższy utwór na tej płycie, zasługujący na szczególną uwagę. Tematyka improwizacji składającej się z pięciu części jest ściśle związana z podanymi fragmentami Pisma Świętego, ułatwiającymi zrozumienie treści utworu. Inspiracją dla twórcy były postacie czterech zwierząt - jeźdźców apokalipsy. Są to elementy wystroju kościoła, gdzie dokonano nagrania. Podobnie Epilog, oparty na tematach Bogurodzicy i Z dawna Polski Tyś Królową jest ukłonem w stronę wezwania kościoła. Charakterystyczne dla tego nagrania jest malowanie obrazów za pomocą dźwięków. Artysta używa skrajnych rejestrów instrumentu, ukazuje skrajne emocje, oddaje symbolikę liczb charakterystycznych dla Apokalipsy i stosuje ukryte cytaty znanych polskich pieśni kościelnych. Całość utworu oddaje wszechstronność i pełnię umiejętności technicznych młodego organisty.

Paweł Kasjan

o.  Julian Śmierciak OFM   © 2008